• Artwork
'Holiday is the ultimate between fiction and reality'

Vakantieland

Pays du Vacance
English text click here
Holiday is the ultimate between fiction and reality; it brings people into other spheres, momentary moments of happiness and new experiences.

During the busy working western life, holidays provide relaxation and entertainment, a moment free from obligations, closing itself off as much as possible from unpleasant external influences: dreaming away and time letting forget. Commerce likes to respond to the desire expectations of holidaymakers and shows imaginatively: relaxed, cheerful, enjoying people and beautiful natural environments.

Holidays are deeply conditioned in Western people and have taken off enormously in the past forty years; France is the most popular holiday destination for the Dutch. As a child I went also to France and I have very warm memories of this time.

In the visual story, various storylines are intertwined; the illusionary commerce and the innocent youth world. Children’s toys seem to come to life and tell their own story. Holiday as in a dream world; nostalgic, romantic, melancholic, longing surround by pastel shades of softness, leaving the ‘raw world’ outside. But just like in the ‘real world’, things also appear during vacation that people prefer to close their eyes to.

Vakantie is het ultieme gegeven tussen fictie en werkelijkheid, het brengt men in andere sferen; kortstondige geluksmomenten en nieuwe ervaringen.

Tijdens het drukke werkende westerse leven zorgt vakantie voor ontspanning en vermaak, een moment vrij van verplichtingen, zichzelf zoveel mogelijk afsluitend voor onaangename invloeden van buitenaf; wegdromen en de tijd doen vergeten. Commercie speelt graag in op verwachtingen van vakantiegangers en toont veelal verbeeldend: ontspannen, vrolijke, genietende mensen en mooie natuurlijke omgevingen.

Vakantie is inmiddels diep geconditioneerd in de westerse mens en heeft de afgelopen veertig jaar een enorme vlucht genomen; Frankrijk is de meest populaire vakantiebestemming voor Nederlanders. Als kind gingen wij ook naar Frankrijk en ik koester warme herinneringen.

In het beeldverhaal lopen verschillende verhaallijnen door elkaar, onder andere de illusionaire commerciële en de onschuldige jeugdige-wereld. Kinderspeelgoed lijkt tot leven te komen en vertelt haar eigen verhaal. Vakantie als in een droomwereld; nostalgisch, romantisch, melancholisch, verlangen omgeven door pasteltinten van zachtheid, de ‘rauwe werkelijkheid’ buiten latend. Maar net als in de ‘echte wereld’ verschijnen er tijdens vakantie ook zaken waar men liever haar ogen voor sluit.